Ka novoj reči, Vladimir Kolarić


Najpre da se pohvalim: na novopokrenutom festivalu „Točka sborki“ u Sevastopolju, bio sam jedini učesnik iz Srbije i ovog dela Evrope, ali i, pored velikog francuskog slaviste Renea Gera, i jedini koji nije iz Rusije ili ruskog kulturno-civilizacijskog areala, ili, prosto rečeno, zemalja bivšeg Sovjetskog Saveza. Ali to nije umanjilo kvalitet festivala - jer kakva su samo istinski značajna imena bila među učesnicima! Tako sam se i ja mali našao među velikima.

A došao sam odgovarajući na poziv, i to poziv prijatelja, a to je najlepši poziv koji se može zamisliti i najlepši povod za posetu nekom mestu. A Sevastopolj i Krim, svojom istorijom i tradicijom, ali i svojom aktuelnom političkom i „geostrateškom“ pozicijom svakako nisu obično mesto.

Jer kao što reče veliki ruski pisac tatarskog porekla Rifat Gumerov na svečanoj večeri prvog dana festivala, parafraziram - „Kažu mi zašto ideš tamo, to je okupirana zemlja, a ja njima kažem: meni je Alah dao sve, dao mi je i zemlju da po njoj hodim gde mi je volja“.

A Krim, kako rekoh, nije obična zemlja: geološki mlado tlo, za nas čudne i promenljive klime, načičkano ugašenim vulkanima, sa levirintom zaliva koji od Sevastopolja čini, u vojno-stateškom smislu, jednu od najznačajnijih tačaka na planeti. 

I ako već ne može da pobedi oblake iz pravca Kubana, koji kao da postavljaju neprobojni zid između Krima, i reći ću, odmah da bude jasno - ostatka Rusije, jer i meni je Bog dao zamlju da njom hodim gde mi je volja - Rusija nastoji Krim da poveže institucionalno, komunikacijski, ekonomski, kulturno i obrazovno, i to je jedan od najznačajnijih zadataka savremene ruske države. Zapuštena polja iz perioda ukrajinske vlasti sada se zelene, ulaganje u solarnu energiju omogućava energetsku nezavisnost Krima od Ukrajine, a privredno povezivanje i funkcionalna administracija čine život ovde mogućim i, uz sve nametnute teškoće, sasvim dobro organizovanim. Perspektiva ruske Azurne obale više je nego izvesna, ukoliko globalna bezbednosna situacija bude iole podnošljiva za Rusiju i ovaj deo sveta. A ta perspektiva, svima nam je jasno - nije nimalo izvesna.

Festival „Točka sborki“, održan od 11. do 14. maja 2016. godine (http://cultpoint.ru/), čiji pokretači su sevastopoljski pisac već cenjen i prepoznat u okviru ruske književnosti Platon Besedin i značajan ruski prozni pisac, pesnik i teoretičar iz Amerike Jurij Miloslavski, i osnovan je sa namerom kulturne legitimizacije Krima i Sevastopolja, i to ne samo u kontekstu ruske kulture. On u tom smislu nije zamišljen tek kao demonstracija, puki čin podrške jednog dela ruske elite političkom projektu povratka poluostrva u okrilje Ruske Federacije, već i projekat ozbiljnog promišljanja kulturnog i civilizacijskog značaja Krima za rusku, ali i judeo-hrišćansku civilizaciju uopšte. Takođe i pokušaj promišljanja savremene Rusije i globalnog civilizacijskog konteksta iz „krimske perspektive“.

A „krimska perspektiva“ je bogata da bogatija ne može biti - kulturno-civilizacijske naslage još od antike, mesto krštenja Rusije i herojskog otpora svim mogućim zavojevačima, pozicija na razmeđu ključnih kulturno civilizaciskih areala, ali i sadašnje nacionalno buđenje i polet - koji može razumeti samo onaj koji ruski identitet ne sagledava u etno-nacionalnom (nacionalističkom) nego u civilizacijskom ključu. Sve to uz jaku tradicija žudnje za ličnom koliko i slobodom naroda, uz snažnu ulogu kulturnog stvaralaštva kao potvrde i osmišljavanja te slobode i te žudnje.

O ovome sam već pisao na više mesta, a ovde ću naglasak staviti na detalje i utiske, kako valjda već i priliči književnom časopisu.

Sevastopolj nema civilni aerodrom, pa iz Moskve slećete u Simferopolj, ružan i razbacan industrijski grad bez industrije, čak veći od Sevastopolja. Klima je šokantna - nekoliko puta tokom dva i po sata (!) vožnje kolima između ove dva grada, vreme se menja od sunčanog do kišovitog i obrnuto. Putevi liče na naše iz devedesetih, možda su još gori, ali se popravljaju sa prilaskom Sevastopolju.

A sa prilaskom Sevastopolju navikavate se na ovaj po broju stanovnika ne tako veliki grad koji sa svih strana okružuje pomenuti lavirint zaliva, zaliva u zalivima, koji svakome, a što je najvažnije - svakom potencijalnom osvajaču - znatno otežava orijentaciju.

Ipak - privikavate se. Kako reče pesnikinja Jelena Bujevič, učesnica festivala, iz Čerkasija u Ukrajini, i koja zna i voli srpski jezik i Srbiju - ovaj grad je nalik Beogradu, odnosno onome što Beograd više nije - sav je u belom. Ima nešto otmenu u njemu, priziva reč - „admiralsko“. 

Ono što se odmah uočava - ceo grad slavi Dan pobede, najviše plakata i omanjih bilborda posvećeno je upravo prazniku, a ne ekonomskoj propagandi. Na nekim od tih plakata su deca u uniformama, a na nekima - koji pripadaju Komunističkoj partiji - Staljin. Ovde ćete uopšte često nailaziti na sovjetska obeležja, što je za nas malo iznenađujuće, ali tu je i snažan doživljaj predrevolucionarne Rusije (ne samo u arhitekturi, nego recimo, i u „duhu“), pravoslavni hramovi su novi (obnovljeni) i predivni, a sve u svemu ima ukus jednog u osnovi modernog grada, čak u zapadnom stilu modernog. Ukratko - savremeni trenutak Rusije u malom.

Prvi susret sa tajnom Sevastopolja za nas je ekskurzija na Hersones Tavrijski, antički grad koji su osnovali hrabri grčki Dorani, od strane oligarha prognani kao pristalice demokratije. Dobro očuvani ostaci paganskog hrama, kao i teatra, sa crkvom dograđenom u hrišćanskom periodu, i to baš tamo gde je bila scena. Pogled na Crno more, mesto krštenja Rusije i veliki hram - Sabor Svetog kneza Vladimira Kijevskog, jedna od najnačajnijih bogomolja današnje Rusije. Kasnije istog dana ovde je održano i veče čitanja proze, što je bio poseban doživljaj.

A onda, u skladu sa besprekornom organizacijom ovog festivala, učesnici se, posle dva tematska okrugla stola u prelepoj Tolstojevoj biblioteci (pod budnim okom mramornog Lenjina u konferencijskoj sali-čitaonici), raspoređuju na svoje „radne zadatke“, mahom susrete sa čitaocima biblioteka. Meni, pored Jelene Bujevič, Aleksandra Ljusija i lično Jurija Miloslavskog pripada za mene i najinteresantnija destinacija - biblioteka u prilično udaljenom, vulkanima okruženom, delimično tatarskom selu Orlinoe. A biblioteka uređena predivno, sa tridesetak zainteresovanih, toplih i enegičnih ljudi u publici - među kojima je bilo čak šest pesnika, koji su nam, naravno, čitali svoje stihove. Najviše me je dojmio jedan stari bivši vojnik, koji je u ekspresivnom stilu, kao neki vojničko-seoski Majakovski, govorio vrlo ubedljivu pesmu o „mužicima“. Moj govor o neophodnosti kulture mira, i toga da „moramo verovati da je mir moguć“, nailazi na dirljiv prijem. Jedna gospođa nam peva divnu pesmu na tatarskom, a Jelena Bujevič joj izvraća ruskim pesmama, uz klavir. Jurij Miloslavski kasnije, pri povratku autobusom,  komentariše kako je prava kultura ona koja kod ljudi, i to ne samo pripadnika nekakve projektovane elite, podstiče potrebu za razvijanjem bogatstva svog unutrašnjeg sveta.

Sledećeg dana, odlazak na najvetrovitiji deo Krima, tamo gde je spomen-muzej posvećen 35. bateriji, artiljerijskom utvrđenju koje je podnelo glavni teret odbrane Sevastopolja pred nacistima. Čitavih 250 dana odbrane donelo je Sevastopolju zvanje grada-heroja, koje se i danas sa ponosom koristi. Za vreme ukrajinske vlasti sramno zapušteno i viđeno kao mesto poraza, sada je to potresno i muzeološki besprekorno osmišljeno svedočanstvo o herojskoj žudnji naroda za slobodom, ali s naglaskom na svakom pojedincu, na svačijoj ličnoj priči, i konačnim ciljem u utvrđivanju imena i identiiteta svih koji su na bilo koji način učestvovali u odbrani. Podjednako preživelih i onih koji su stradali kao žrtve nacista i domaćih izdajnika, ali i onih koji su, kao zarobljenici, kasnije, zajedno sa porodicama, itekako ispaštali u Sovjetskom Savezu posle oslobođenja.

Istog dana, za mene najlešši od svih susreta - onaj sa učenicima Puškinove gimnazije, predivnom decom, među kojima je i nekoliko sjajnih pesnika. Ne treba posebno ni isticati kako nam je svoje stihove recitovao i njihov profesor, a poklonjena nam je i interesantna knjižica o sevastopoljskom folkloru, čiji je autor - direktor gimnazije.

A na tom mestu, za mene posebno značajno - prisustvo pesnika, slikara i poznavaoca vizantijske estetike Tihona Sinicina, koji će kasnije biti moj neformalni vodič kroz svoj lepi grad i njegove skrivene tajne. Počev od sevastopoljskog hrama posvećenog knezu Vladimiru, tik pored gimnazije. Jelena Bujevič, Tihon, učenik-pesnik Pantelejmon Komarov i ja - sa sve silazak u kriptu sa moštima, uz sveštenikov blagoslov.

Kasnije, na večeri poezije, čitam stihove Milana Rakića i Đorđa Nešića na srpskom, da bi posle toga Jelena Bujevič čitala svoje divne prevode istih pesama. Čitao sam i svoje prevode poezije Lomonosova, a nekoliko slušalaca, nezavisno jedan od drugog, komentarišu kako ih srpski jezik podseća na crkveno-slovenski.

Posle toga, opet neformalna noćna šetnja sa Tihonom, zanimljivim i ekspresivnim sevastopoljskim pesnikom Viktorom Salukovim, i mojim omiljenim piscem Germanom Sadulajevom. Uz čaj i vino Tihon i Viktor govore svoju poeziju, a German nam ekskluzivno čita svoje stihove. U ponoć stihove, jedni za druge, govorimo i na letnjoj pozornici sa pogledom  na more.

Na istoj pozornici ću, na dnevnom svetlu, sledećeg dana održati svoj govor na zatvaranju festivala, koji će mi doneti ljubav i zahvalnost nekolikih sevastopoljaca. Rene Gera prima nagradu za poseban doprinos izučavanju ruske kulture, a posle, zajedno sa ovim velikim poznavaocem ruske emigracije, polažem cveće na spomen ploču na pristaništu, posvećenu emigrantima koji su se upravo sa ovog mesta pred naletom Crvene armije otiskivali u nepoznato.

Bogati lični susreti, jedan intenzitet i entuzijazam koji će teško biti održati kako u svetlu neumoljive svakodnevnice tako i sumorne srpske stvarnosti - to je moj lični sevastopoljski i krimski zavet. A taj  entuzijazam, životni intenzitet i polet u svrhu izgradnje mira, to bi trebalo da bude i sevastopoljski, krimski zavet svih nas, svakog nas ponaosob, sa stvaralačkim zadatkom prožimanja tim zavetom naših kultura i našeg jezika, ka izgradnji jedne podnošljivije i podsticajnije društvene, kulturne i civilizacijske klime, pogodnije sa istinski razvoj pojedinaca i kultura. Neka to bude jedan više, makar i neznatan doprinos izgovaranju jedne „nove reči“, koja nam je itekako potrebna. 

Tekst je prvobitno objavljen u „Ruskom almanahu“ (21, 2016)

Web-stranica autora: Odbrana Umetnosti

KOMENTARI

Name

. Video 10 pravila za pisce 10 Rules for Writers 11. septembar 2001. 1993 500 Years of Female Portraits in Western Art A koliko si imala ljubavnika A. Direr A. Vesalijus A.P. Čehov Abel Korženijovski Abelardo Morel Aboridžini Adam Marek Adam Zagajevski Adam Zagajewski Adela Greceanu Adrijen Rič Agnješka Žuhovska Arent Ahmed Burić Ajfel Ajtana Dreković Akua Naru Al Stjuart Ala Tatarenko Alan Ford Alber Kami Albert Camus Alberto Luis Mangel Alberto Moravija Aleksandar Bečanović Aleksandar Galjper Aleksandar Genis Aleksandar M. Petrović Aleksandar Petrov Aleksandar Ristović Aleksandar Solženjicin Aleksandar Šurbatović Aleksandar Tijanić Aleksandar Vučo Aleksander Vat Aleksandra Bajić Aleksandra Roćenović Aleksej Makušinski Alen Brlek Alen Ginzberg Aleš Debeljak Aleš Šteger Alfred de Vinji Alfred Mise Alhemija Ali Farka Ture Alina Somova Alma Lazarevska Alma Micić Almir Kolar Kijevski ALojz Benac Alpar Lošonc Amarsana Ulzitujev Amedeo Modiljani Ameli Notomb Amelie Nothomb Amerika Amin Maluf Amiri Baraka Ana Ahmatova Ana Glišić Ana Moura Ana Nikvul Ana Omaljev Ana Radojević Ana Ristović Anastasija Anđela Pendić Anđelko Zablaćanski Andre Breton Andrej Gogoljev Andrej Platonov Andrej Rubljov Andrej Sen-Senjkov Andrej Tarkovski Andrej Vidović Andrićevi junaci svoju mučnu kob nose svijetom kao prokletstvo i kaznu Andrija Kačić Miošić Anica Savić Rebac Animacija Anja Jeftić Anja Marković Anna Maria dal Violin Annette Peacock Anton Pavlovič Čehov Antonen Arto Antonio Filaret Antonio Negri Antonio Porpeta Antonio Tabuki Antonio Vivaldi Antun Branko Šimić Anuar Brahem apokalipsa Arhitektura Armen Gašparijan Arsen Dedić Arsen Dedić i Darko Rundek Artir Rembo Artur Rembo Astrologija Audio Audio poezija Auschwitz Café Aviv Etrebilal Azam Ali B. Wongar Balet Balkan Balkanski dnevnik Baudolino Bekstvo Od Leka - Priča Ricka Simpsona Bela Ahmaduljina Bela Hamvaš Béla Hamvas Belen Gopegi Belle Epoque Bells From The Deep Bend of Horsis Benei Žuža Benoa Ditertr Benoît Duteurtre Beograd Beokult Bernhard Vider Bert Janš Bertolt Brecht Bertolt Breht Bertrand Rasel Biblistika Biosfera Blaise Cendrars Blez Sandrar Bob Dilan Bob Dylan Bob Kaufman Bogdan Pristrom Bogoljub Šijaković Bogomil Đuzel Bogomil Đuzel. Poezija Bogumili Bojan Bošković Bojan Samson Bojan Tomić. Esej Bolero Bolero Reunion Book of Enoch Boris Buden Boris Jovanović Kastel Boris Lazić Boris Marić Boris Nad Boris Pasternak Boris Potočnik Boris Vijan Borislav Jovanović Borislav Radović Borjana Mrđa Boro Drašković Boskes de Mi Mente Boško Tomašević Brana Petrović Branislav Petrović Branislav Živanović Branka Arsić Branka Savić Branko Ćopić Branko Čučak Branko Kukić Branko Miljković Branko Radičević Branko Ve Poljanski. Poezija Bratislav Milanović Brodolom kod Thule Bruno Katalano Bruno Schulz Bruno Šulc Buenos Aires Bulat Okudžava CA Blues Calcutta blues Camus Canaleto Carl Gustav Jung Čarls Bernstin Čarls Bukovski Čarls Simić Čarobna pesma Časopisi Česlav Miloš Charles Bernstein Charles Bukowsky Charles Simic Chris Lavis Čini mi se Claude Levi-Strauss Crno jagnje Čudnovatost Vilijema Blejka Cujoši Jamamoto Trio cvetan todorov Czeslaw Milosz Đ. di Kiriko D. Feti Daemonia Nymphe DakhaBrakha Damian Saez Damir Malešev Damjan Malešev Danijel Dragojević Danijel Gatarić Danijel Jović Danijela Mršulja Vasić Danil Harms Danilo Kiš Danilo Kiš – Uspomene Danilo Lučić Darko Cvijetić Darko Daničić Dartmut Dead Can Dance Deads Poets Society Dejan Ajdačić Dejan Petrović Hica Delia Steinberg Guzmán Delija Štajnberg Guzman Delimir Rešicki Deni de Ružmon Deni de Ružmon i san o ujedinjenoj Evropi Deniz Levertov Đeo Bogza Derek Volkot Desert For Ever Dete sa pučine Diavolo in corpo Dijana Klarić Dilan Dog Dilan Horman Dilan Tomas Dimitrije Mitrinović Dino Bucati Dino Buzzati Ditiramb Dnevnik Dnevnik jedne ljubavi Dobrica Erić Dokumentarni filmovi Domagoj Nikolić Doors Đorđe Šćepović Đorđo Agamben Đorđo Lingvaglosa Dorotea Tening Dr. Stylianos Atteshlis (Daskalos) Dragan Babić Dragan Bošković Dragan Jovanović Danilov Dragan Marković Dragan Prole Dragan Radulović Dragan Tasić Dragan Vojvodić Dragana Kragulj Dragana Tripković Dragoš Kalajić Dragoslav Dedović Dragoslav Đorđević Dragutin Tadijanović Drama Draško Ređep Društvo spektakla Dubina Dubravka Đurić Duša žene Dušan Gerzić Gera Dušan Matić Dušan Zaharijević Duško Domanović Dylan Horman Džejms Džojs Dženi Džozef Džim Morison Dživan Gašparijan Džon Beri Džon Fante Džon Kits Džon Zerzan E. Munk Edgar Alan Po Eduardo Galeano Edvard Artemijev Edvard Dodvel Edvard E. Kamings Edvard Said Edward Estlin Cummings Eftim Kletnikov Ekrem Hamid El Greko Elegija Eleni Varikas Elma Porobić Elvedin Nezirović Ema Goldman Emil Sioran En Sekston Endre Adi Enes Halilović Enesa Mahmić Enrike Vila-Matas Enver Muratović Ep Epitaf Erazmo Roterdamski Erik Sati Erika Kuhn Erika Kun Ernest Hemingvej Ernest Hemingway Ernesto Sabato Ernst Barlah Ernst Jinger Erotizam i ljubav Esej Esoteric Agenda Estetika Étienne de La Boétie Etjen de la Boesi Euđen Simion Eugen Fink Eva Zonenberg Evgenij Grinko Evgeny Grinko Evlin Pizje Evroazija Evroazijci Ezra Paund F.Goja Fado Faruk Džiho Faruk Šehić Faun Fehér Illés Felenko Fefe Feliks Gatari Ferid Muhić Fernando Pesoa Fernando Pessoa Fernando Valverde Filip Marinković Film Film o Rubljovu Filosofija Filozofija Fisharmonika Fjodor Ivanovič Šaljapin Fjodor Mihjlovič Dostojevski Foals Foruk Farohzad Fotografija Fotografije Fotopoetika Fraktali Franc Kafka franc List Franc Šubert Fransoa Larošfuko Fransoaz Kolan Frantz Kafka Frederik Šopen Fredi Perlman Frida Kalo Fridrih Niče Friedrich Nietzsche Fulkaneli Gabrijel Garsija Markes Gabrijel Kifu Gabrijela Mistral Geo Bogza Georg Fridrih Hendl Georg Simel Georg Trakl Georges Bataille Georges Korominas Gi Debor Gimnopedije Gistav Dore GMO Gnoza Goran Gavrić Grga Goran Korunović Goran Stojičić Goran Tešić Gordana Simeunović Gotfrid Ben Gottfried Benn Govor Grad Greg Brejden Gregor Podlogar Grozdanin kikot Gurđijev - Susreti sa izuzetnim ljudima Gvendolin Bruks H. Behem HAARP Hafiz Hajnrih Bel Hajnrih Hajne Hamza Humo Hana Arent Hans Georg Gadamer Hans Magnus Encensberger Hanter S. Tompson - Džon Zorn Haruki Murakami Hauard Barker Havier Pérez Havijer Gutijerez Lozano Heavy on my Head Hedningarna Hekataj iz Abdere Helena Blavacka Helena Burić Helmut Feter Herman Hese Herodot High Frequency Active Auroral Research Hipatija Hiperboreja Hiperborejska muzika Hiperborejska muzika: Mari Boine Hoan Miro Homer Horhe Luis Borhes Horhe Rohas Hoze Ortega i Gaset Hulio Kortasar Igor Isakovski Imre Kertes Indijski rubini Inge Barč Ingmar Bergman Intervju intervju sa Rihardom Vizerom Ispod tamariske Istanbul istina Istorija Istorija umetnosti Italo Kalvino Iv Bonfoa Ivan Bunjin Ivan Foht Ivan Lalović Ivan Sergejevič Turgenjev Ivan Sokač Ivan V. Lalić Ivo Andrić Izabel Perez del Pulgar Izet Sarajlić Izložba J. Gejn J. Ribera J.Vermejen Jadranka Božić Jadranka Milenković Jagoda Nikačević Jakob Taubes Jakobe Manštajn Jan Kot Jan Kott Jan Rašel Jana Aleksić Jani Rico Janis Naksakis Janko Polić Kamov Japanski triptih Jasenovi Jasmina Topić Jedenje bogova Jeff Martin Jehuda Amihaj Jelena Anđelovska Jelena Arsenijević Jelena Arsenijević Mitrić Jelena Bujevič Jelena Bulajić Jelena Fanajlova Jelena Kojović Tepić Jelena Pavlović Jelena Radovanović Jelisaveta Bagrjana Jens Kristijan Grendal Jerg Fauzer Jerzy Górzański Jesen Jevenij Lukin Jevgenij Čigrin Ježi Gužanjski Jezik Božanske Matrice Jezik egzila Jirži Šotola Joachim Sartorius Joahim Sartorijus Joan Flora Joan Mir Johan Volfgang fon Gete John Todd John Zerzan Jolanda Kastanjo Jörg Fauser Jorge Luis Borges Jorgos Seferis Joseph Brodsky Josif Brodski Josipa Lisac Jovan Hristić Jovan Zivlak Jovica Aćin Jozef Rot Jukio Mišima Julija Kristeva Julijan Kornhauzer Julijus Evola Julio Cortasar Justejn Gorder Justin Popović Kad bi ajkule bile ljudi Kako sam ulazio u svet knjige i književnosti Kalaš pleme Kanonske pesme Karen Bliksen Karl Gustav Jung Karl Krolov Karl Marks Karlhajnc Štokhauzen Karlheinz Stockhausen Karlos Fuentes Katabazija Katarina Milanović Katarina Ristić Aglaja Katarina Vujović Katmandu Katrin Kleman Kinks Kirijakos Markides Kismet Klaudijus Ptolomej Klaudio Magris Klaus Man Klaus Mann Klod Debisi Klod Levi Stros Knjiga Knjiga nespokoja Knjiga o Danilu Knjige Književnost Književnost je danas pod terorom tržišta Knut Hamsun Koliko života živimo Kolja Mićević Kombin Kvartet Konstantin Ildefons Galjčinski Konstantin Kavafi Konstantinopolj Koraci po vatri Korto Malteze Kostas Rafalidis Kralj Čačka kraljevima i slonovima Kratka priča Kratka proza Kris Lejvis Kris Marker Kriso i Odoteo Kristijan Buržoa Kristin Brikner Kritika Kult žene Kultura L'Enfant de la haute mer Lajoš Kesegi Lara Dorin Lav Nikolajevič Tolstoj Le Cimetière Marin Le Serpent Rouge Lejla Kalamujić Lejla Kašić lek za rak Lekcija o lopti Leonard Koen Leonid Šejka Leonid Tiškov Leroa Džouns Les Ogres de Barbak Lešek Kolakovski Lesek Kolakowski Leto Letopis lica Ligeia Ligeja Linda Marija Baros Lirska Proza Literature And Evil Ljiljana Bogoeva Sedlar Ljiljana Maletin Vojvodić Ljiljana Popović Ljuba Tadić Ljubeta Labović Ljubinko Dugalić Ljubiša Jovanović Ljubiša Subotić Lorens Darel Lorens Ferlingeti Lotova žena Lou Andreas-Salome Lu Andreas Salome Lucija Stupica Ludvig Fojerbah Ludvig Vitgenštajn Luis BaKalov Luis Garsija Montero Luis mamford Luis Meknis Luj Blerio Luna Jovanović Maček Ščerbovski Maciek Szczerbowski Madame Tutli-Putli Mađarski Hiperion Maja Klarić Maja Radović Majid Bekaš Majkl Hart Majkl Parkes Majls Dejvis Majstor i Margarita Makoto Fujimura Maks Brod Maks Ernst Maks Gerson Maksime Mamak Kadem Man Rej Manifest Manuskript Marcin Kolpanovič Maria Alcantarilla Marija Alkantarilja Marija Chardin Marija Knežević Marija Šardin Marija Šimoković Marija Vasić Marija Zambrano Marina Bauer Mario Kopić Mario Vargas Ljosa Mark Rejvenhil Mark Šagal Marko Krajšić Marko Tomaš Marko Vešović Marko Živković Markus Vijana Marsel Prust Martin Hajdeger Maša Kaleko Mascha Kaleko Mašo Čekić Matijas Enar Maurice Blanchot Maya Deren Mehmed Begić Meša Selimović Michael Parenti Michel Foucault Michelangelo Buonarroti Migel de Unamuno Miguel de Unamuno Mihail Bakunjin Mihail Epštejn Mihailo Đoković Tikalo Mikelanđelo Mikloš Varheđi Milan Aleksić Milan Dobričić Milan Micić Milan Milišić Milan Oklopdžić Milan Rakulj Mile Savić Mile Stojić Mileta Prodanović Milica Milosavljević Milica Petričević Milivoj Solar Miljenko Jergović Milorad Pavić Milorad Pejić Milorad Popović Miloš Crnjanski Miloš Folić Miloš Galetin Miloš Karadaglić Milovan Vidaković Milutin Petrović Miodrag Pavlović Miodrag Sibinović. Ruska književnost Mirjana Marinšek Nikolić Mirjana Ognjanović Miro Vuksanović Miroljub Todorović Miroslav Antić Miroslav Karaulac Miroslav Mika Antić Miroslava Anđelković Mirza Lekić Miša Antonić Mišel Bitor Mišel Fuko Mišel Uelbek Mišljenje spoljašnjosti Misteriozna mjesta Mitologija Mojsije Momčilo Bakrač Momčilo Nastasijević Moni de Buli MONSANTO Mooyo Neimar (Muhamed Trepić) Moris Blanšo Mornarsko groblje Muzika Nađa Tešić Najkraća priča na svetu Napomene uz Ime Ruže Nasa vesela apokalipsa Naso Vajena Natalija Berezovaja Nataša Atlas Nataša Božarova Nataša Bundalo Mikić Natasha Bozharova Naučni rad Nebo nad Berlinom Nebojša Arsenijević Nebojša Vasović Nemanja Rotar Nenad Jovanović Nenad Milošević Nešto između: simbolička geografija Srbije Nestor Neven Svilar Nijaz Nika Dušanov Nikita Stanesku Nikola Madžirov Nikola Malović Nikola Milošević Nikola Oravec Nikola Popović Nikola Radojčić Nikola Stefanović Nikola Strajnić Nikola Tesla Nikola Živanović Nikolaj Ivanovič Fešin Nikolina Petrović Nina Živančević Ninoslav Mitrović Njena vrsta Nobelova nagrada Norman Makejg Norveška šuma Nova Poezija Novica Petković Novica Tadić O Izidi i Ozirisu O priči i pričanju O smislu i besmislu O učenju o stilu O. Redon Odbrana Sokratova Odgovor Odisej Elitis Ofelija Oksimoron Oktavio Paz Oleg N. Trubačov Olga Medenica Opera Ophelia Oproštaj s Floridom Orhan Pamuk Ortegina klepsidra Osip Mandeljštam Ostrvo u podne Oto Fenjveši Oto Horvat Otpor Our Europe Our Father on Aramaic Language Ovidije Pablo Neruda Pagan Metal Pal Esterhazi Palimpsest u književnosti Danila Kiša Panama ili pustolovine mojih sedam ujaka Pantelejmon Komarov Pariz Patrick Modiano Patrik Denio Patrik Modijano Patti Smith Paul Celan Paul Cezanne Paul Coelho Paul Valéry Paulo Koeljo Pedro Salinas Persis M. Karim Pesma pobune ljubavi i smrti Pesma umrlom bratu Stevanu Pesme Pet pesama za Kris Petar Fehir Petar Gudelj Petar Mamonov Petar Matović Petar Penda Peter Sloterdajk Peti Smit Pina Pisma Pismo Pit Mondrijan Pitagora Piter Bruk Piter Or Pjer Emanuel (Noel Matje) Pjer Klastr Pjer Reverdi Pjetr Klastr Pjotr Dumala Platon Plutarh Poezija Pohvala dosadi Pohvala svetu Pol Klodel Pol Maldun Pol Sezan Pol Valeri Ponekad s Lily Marlen Poseta iz svemira prava biografija Pravila Preci iz kosmosa Pred životom predavanje o etici predeli Predrag Krstić Predrag Matvejević Predrag Palavestra Predrag Raos Predrag Vrabec Preporuka Presuda Pretnja Priča Priča o utopijama Pričaj im o bitkama Proplanak u šumi Protagonista romana koji još nisam počeo da pišem Protiv Levijatana Proza Prozračnost Putopis Quantum bez nule R.Barton Rabika Nazimkizi Rabindranat Tagor Rade Drainac Rade Šerbedžija Radenko Milak Radomir D. Mitrić Radomir D. Mitrić. RTK Rafael Alberti Ragnar Akselson Rajner Marija Rilke Rak i leukemija su izlečivi Ralf Von Villijams Ramon and Pedro Ramona Cordova Ranko Pavlović Raša Livada Rastko Petrović Raymond Carver Razgovor ugodni naroda slovinskoga Rebecca West Rebeka Vest Rejmon Moreti Rejmond Karver Rekvijem za avangardu Rene Aubrey Rene Genon Rene Guenon Ričard Brotigan Rifat Gumerov Rihard Hulzenbek Rino Stefano Taljafijero Rinosuke Akutagava Rišard Krinjicki Risto Ratković Rober Delone Rober Desnos Robert Frost Robert Simonišek Roberto Bolanjo Rođak smrti Rodrigo Fresan Rodrigo Fresán Rokia Traoré Rolan Bart Rolan Žakar Roland Barthes Romilo Hilandarac Ron Vilis Rudolf Brojs. Rudolph Breuss Rudolf Nurejev Rudolf Štajner S. Dali S. Rosa Š.Merion S.N.Lazarev Safet Zec Salvatore Kvazimodo Samih Al Kasim Samo je san stvarnost Samsara Bluz Eksperiment Samuel Beckett San Base Sanset Rabdaun Santorini Sara Jekić Šarl Bodler Sartre Saša Jelenković Saša Paunović Saša Skalušević Skala Satira Sava Babić Sava Stojkov Scythians Scyths sećanja Šejmas Hini Šejmus Hini Šekspir Semjuel Beket Sergej Aparin Sergej Stanković Sergius Sesar Antonio Molina Silvana Marijanović Silvija Federiči Silvija Monros-Stojaković Silvija Plat Šima Majić Sima Pandurović Siniša Kovačević Sionski Priorat sivi soko Skiti Skriveni izveštaj UN-a o osiromašenom uranijumu Skulptura Slađana Zrnić Slavica Todorović Slavko Gavranović Slavko Pataković Slikarstvo Slobodan Acketa Slobodan Jovanović Slobodan Šijan Slobodan Škerović Slobodan Stojanović Slobodan Tišma Smrt autora Snežana Freya Čkojić Sokrat Sonja Jankov Sonja Tomović – Šundić Sopstvena soba Spells And Witchcraft Within The Music Industry SRBIJA Srđan Damnjanović Srđan Orsić Sreten Božić Srna u izgubljenom raju srpska srednjovekovna književnost Šta oni žele Stanislav Krakov Stanislav Lem Stanislav Li Stanislav Vinaver Stanislaw Lem Stara srpska književnost Staze Štefan Cvajg Stefan Malarme Stenli Kjunic Stevan Bradić Stevan Pešić Stevan Raičković Stevan Tontić Stihovi o ruskoj poeziji Stil Stiv Tešić Stiv Vaj Stiven Berkof Stjepan Mimica Stojan Bogdanović Stojan Stiv Tešić Strahote darvinizma (ceo film) Strip Succubus Sumatra i Objašnjenje Sumatre Sumatraizam Sun Cu Svetlana Slapšak Tadeuš Ruževič Tamara Venčelovski Tanja Bulatović Tanja Đokić Tanja Ristić Tanja Stupar Trifunović Tao Lin Tarik Ali Tatjana Piskarjova Teatar Tehnokratija Tek sa znakom Telo žene Temnojar Teodor Adorno Teorija Terens Mekkena Teri Iglton Terion The Journey Aflame The Language of the Divine Matrix The Piano Guys Thomas Stearns Eliot reads his Four Quartets Tihon Sinicin Tijana Rakočević Tin Ujević Tišina u oktobru Tit Lukrecije Kar Tito Tito Bilopavlović Tom Vejts tomas bernhard Tomas Maho Tomas Sterns Eliot Tomas Transtremer Tomas Vulf Tomaž Šalamun Tomica Ćirić Tomislav Marinković Tomohiro Inaba Tradicionalno i moderno u poeziji Desanke Maksimović Tragično osećanje života tripoljska kultura TSIDMZ Tsuyoshi Yamamoto Trio Tumani Dijabate U propadljivom telu prebiva Eros UFO and Russian meteorite Umberto Eco Umberto Eko Umetnost Umreti u Čikagu Uranjanje u olupinu Uroš Babić Ursula Le Gvin Uspomene i nade pravih Evropljana utopija Uvod u Berlinsko Detinjstvo V.A. Čudinov V.G. Zebald Vajarstvo Valter Benjamin Van Gog Van Gogh Vasilij Aksjonov Vasko Popa Vejn Miler Vejner Šenjei Tibor Vela Kiš Velimir Abramović Velimir Knežević Veno Taufer Verner Hercog Vesna Kapor Vesna Parun Vetri Vicente Aleixandre Vidan Papić Video Video poezija Video. Muzika Viktor Lazić Viktor Peljevin Viktor Rodrigez Nunjez Viktor Vida Vilijam Batler Jejts Vilijam Fokner Vilijem Blejk Vim Venders Vinča Culture Vinčanska kultura Vinsent Van Gog Violeta Sova Virdžinija Vulf Virginia Woolf Viseći vrtovi Vavilona Visente Aleiksandre Vislava Šimborska Vistan Hju Odn Viteški ples Vizuelna umetnost Vladan Desnica Vladimir Burič Vladimir Burković Frizbi Vladimir Dunjić Vladimir Kolarić Vladimir Kopicl Vladimir N. Cvetković Vladimir Perić Vladimir Pištalo Vladimir Šipovac Vladimir Tabašević Vladimir Tatlin Vladimir Vukomanović Vlati od trave u vjetru Vojislav Despotov Volas Stivens Volfgang Izer Volt Vitmen Vrtovi svetlosti Vudi Alen Wallace Stevens Walt Whitman Werner Herzog William S. Burroughs reads Edgar Allan Poe's Annabelle Lee Wislawa Szymborska Wisława Szymborska Yolanda Castaño Ž. de la Tur Ž. Sen Žan Žak Derida Žak Dipen Zal Kop Žan (Hans) Arp Žan Bodrijar Žan Fransoa Liotar Žan Mari Gistav le Klezio Žan Pol Sartr Žanar Kusainova Žarko Martinović Zavera i praksa Zbigniew Bienkowski Zbignjev Bjenjkovski Zbignjev Herbert Željko Janković Željko Medić Žac Žena bez predrasuda Zidovi rastu Žil Delez Žil Sipervjel Zinaida Hipijus Živko Milić Živodrag Živković Živojin Pavlović Život sačinjen od sitnica Zlatko Saračević Zločin i kazna Znanje i moć Zoran Bognar Zoran Đerić Zoran Paunović Zoran Pešić Sigma Zoran Stokić Žorž Bataj Žoze Saramago zraci smrti Zuko Džumhur Zvonimir Golob Zvonimir Husić Zvonko Karanović Κωνσταντίνος Π. Καβάφης Алекса́ндер Ват Александр Гальпер Александр Генис Антóн Пáвлович Чéхов Вальс Еле́на Никола́евна Фана́йлова Зврк Ио́сиф Бро́дский Николай Иванович Фешин Резултати књижевног конкурса „Милован Видаковић“ Фёдор Михайлович Достоевский
false
ltr
item
HYPERBOREA : Ka novoj reči, Vladimir Kolarić
Ka novoj reči, Vladimir Kolarić
https://1.bp.blogspot.com/-sm2CeNPBG4g/V83xvx8USLI/AAAAAAAAI7c/m9L7dopZBKstoGOAljXKJakMVSAPKwZiACLcB/s640/sevastopol_01_big.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-sm2CeNPBG4g/V83xvx8USLI/AAAAAAAAI7c/m9L7dopZBKstoGOAljXKJakMVSAPKwZiACLcB/s72-c/sevastopol_01_big.jpg
HYPERBOREA
https://hiperboreja.blogspot.rs/2016/09/ka-novoj-reci-vladimir-kolaric.html
https://hiperboreja.blogspot.rs/
https://hiperboreja.blogspot.com/
https://hiperboreja.blogspot.com/2016/09/ka-novoj-reci-vladimir-kolaric.html
true
2688180380024958250
UTF-8
NEMA ČLANAKA S TIM KARAKTERISTIKAMA VIDI SVE PROČITAJ VIŠE ODGOVORI ODUSTANI OD ODGOVORA OBRIŠI By NASLOVNA STRANICE ČLANCI VIDI SVE PROČITAJ JOŠ I OVO: VEZA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI NEMA ČLANAKA SA TIM KARAKTERISTIKAMA VRATI SE NA NASLOVNU NEDELJA PONEDELJAK UTORAK SREDA ČETVRTAK PETAK SUBOTA NEDELJA PONEDELJAK UTORAK SREDA ČETVRTAK PETAK SUBOTA JANUAR FEBRUAR MART APRIL MAJ JUN JUL AVGUST SEPTEMBAR OKTOBAR NOVEMBAR DECEMBAR JANUAR FEBRUAR MART APRIL MAJ JUN JUL AVGUST SEPTEMBAR OKTOBAR NOVEMBAR DECEMBAR UPRAVO SADA PRE MINUT $$1$$ MINUTA PRE 1 SAT PRE $$1$$ SATI PRE JUČE $$1$$ DANA PRE $$1$$ NEDELJA PRE PRE VIŠE OD 5 SEDMICA PRATIOCI PRATI OVAJ SADRŽAJ JE PREMIUM PODELI DA BI OTKLJUČAO KOPIRAJ ČITAV KOD SELEKTUJ ČITAV KOD ČITAV KOD JE KOPIRAN NA TASTATURI NE MOŽEŠ KOPIRATI ČITAV KOD / TEKSTOVE, MORAŠ DA PRITISNEŠ [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) DA BI KOPIRAO